Megmaradhat-e a Rijeka-Dubrovnik hajójárat?

Horvátország
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Hamarosan eldől, hogy lesz-e pénz a veszteséggel közlekedő, hatvan éve indított járat megmentésére. 

Változnak a korok, változik a világ. Az egykoron népszerű hajóutak mára vesztettek vonzerejükből. Korábban a hajózás az egyik legkézenfekvőbb módja volt annak, hogy Rijekából (Fiume) eljussunk Dubrovnikba. A közel hatvan éve üzemelő járat sok mindent túlélt eddig. Változtak az országok, változtak a kikötők, cserélődtek a hajók, de a járat üzemelt. A Novilist szerint mostanra azonban nagyon közel került a vég, ha nem érkezik hamarosan egy körülbelül 11 millió kunás segítség, akkor megszűnhet a híres járat.

Kép: jadrolinija.hr

Az útvonal vonzereje jelentősen csökkent az utóbbi időben. Sokan azzal magyarázzák, hogy az autópálya építések beindulása óta sokan szívesebben utaznak autóval, hiszen sokkal gyorsabb és egyszerűbb. Az útvonalat üzemeltető Jadrolinija hajótársaság már három évvel ezelőtt megtette az első lépést a veszteséget csökkentésének érdekében. Azóta télen már nem közlekedtek a járatok, de mára már ez sem elég. A veszteség egyre jobban emelkedett, az állam pedig kénytelen volt fizetni a hiányt.

Ez idén már nem működhet, hiszen tavaly Horvátország csatlakozott az Európai Unióhoz, amely nem engedélyezi az állami támogatást. Úgy tűnik, hogy körülbelül 11 millió kuna hiányzik a járat üzemeltetéséhez. Ennek előteremtérésre ugyan van esély, de az idő sürget, hiszen hamarosan kezdődik a szezon, közzé kell tenni a menetrendet és meg kell szervezni a járat működését.

Az egyik elképzelés, hogy a járat útvonalán érintett települések vagy régiók, akik érdekeltek a járat fennmaradásában, pénzügyileg is járuljanak hozzá a költségekhez. Rijeka, Korcula, Split, Hvar, Dubrovnik és a többi érintett település vagy régió hajlandó pénzügyi áldozatokra, csak az a kérdés, hogy elég lesz-e az a pénz, amit erre ki tudnak fizetni. Az is felmerült, hogy a Horvát Idegenforgalmi Közösség is segítséget nyújtana az évente 41,000 turistát és 6,800 gépjárművet szállító járat fennmaradásában.

Hamarosan kiderül, hogy megmenekülhet-e ez a kultikus útvonal, lesz-e még az utókornak lehetősége menetrendszerinti hajójárattal északról délre lejutnia, több mint 100 csodás horvát sziget között.