Horvát állami garancia a Bar-Boljare autópálya építésére

Elindulhat az év egyik legnagyobb horvát projektje, mely beruházás értéke 2,77 milliárd euró. A horvát konzorcium végre megkapta az írásos bankgaranciát a Montenegróban építendő autópálya kivitelezésére. Az állítólagosan a horvát kormány által létrehozott garancia alap 124 millió eurót biztosított e célra. Így az utolsó akadály is elhárult a szerződés megkötése elől a montenegrói állam és háromtagú cégtársulás között.

A NyáriLap tavaly beszámolt róla, hogy 2009 márciusában a spliti székhelyű Konstruktor-inženjering d.d., által vezetett horvát konzorcium – amelynek további két tagja a Tehnika d.d., illetve az Institut građevinarstva Hrvatske (IGH) d.d. építkezési vállalat – tette a nyertes ajánlatot a montenegrói Bar és Boljare között épülő 188 kilométeres autópálya kivitelezésére.

Korábban: Komoly autópálya épülhet a jövőben Montenegróban

Horvátok építik az új autópályát Montenegróban

Az utóbbi hónapokban azonban eléggé akadozott a projekt, tekintve, hogy több probléma is akadt a konzorciumi cégek, illetve a bankgarancia megszerzése kapcsán. Sorozatos panaszok adódtak például az IGH montenegrói és boszniai üzleti ajánlataival kapcsolatban, ám ez nem befolyásolta a három horvát vállalat kötelezettségét, mi szerint a szerződés aláírásához be kellett nyújtaniuk 124 millió euróról szóló bankgaranciát. Ennek megszerzésére a konzorcium első határideje 2009. december 9-e volt, de a Konstruktor akkor kérte: hosszabbítsák meg két hónappal a határidőt.

– Tárgyalásokat folytatunk vállalati bankokkal, hogyan lehet áthidalni a montenegrói autópálya-építésnek gátat szabó akadályokat. 140 millió euróról beszélünk, amelynek segítségével elkerülhető lenne, hogy a Konstruktor, IGH Institut és a Tehnika elveszítse a megnyert montenegrói autópálya-építési tendert – mondta Ivan Šuker horvát pénzügyminiszter még január végén, hozzátéve, hogy a szóban forgó ügy sikeressége nemzeti érdek.

Mégha az utolsó pillanatban is, de a horvát cégtársulás benyújtotta az írásos bankgaranciát Montenegrónak,  amely a projekt elindulásának utolsó feltétele volt. Abban az esetben, ha a három horvát vállalat nem tudta volna benyújtani a kezességvállalást február 11-ig (csütörtökig), elveszették volna a beruházást.
 

Titkolózás a garancia körül

A montenegrói sajtóban e hét folyamán találgatások folytak arról, hogy ki állhat a garancianyújtás hátterében. Egyes „jól informált források” szerint egy nemzetközi pénzügyi alap biztosítja a pénzt a horvát konzorciumnak, amely a hét elején még igen titkolózott a horvát újságírók előtt: üzleti titokra hivatkozva nem nyilatkozott a „megmentőjük” kilétéről. (Noha három hete maga a horvát pénzügyminiszter jelentette be, hogy a kormány is a helyzet megoldásán dolgozik).

A Seebiz.eu horvát internetes gazdasági lap csütörtöki cikkében viszont Jadranka Kosor horvát kormányfőt nevezte meg a garancia benyújtójaként, aki – mint írták – „nagy valószínűséggel egy garancia levélben biztosította montenegrói kollégáját, Milo Đukanovićot”.

A montenegrói Bar-Boljare autópálya építési munkálatai több mint 5000 munkahelyet teremtenek idén, amikor naponta mintegy 200 munkavállaló veszíti el munkáját. Az építőipar – amely a kereskedelmi ágazattal együtt a gazdasági válság által a leginkább sújtott szektor –egy 3 milliárd eurós „ösztönzést” kap – írta a horvát Jutarnji.hr nevű hírportál. A projekt körüli bizonytalanságok elhárultával az építő vállaltok piaci értéke ugrásszerűen megemelkedett a horvát tőzsdén.

A PPP-konstrukcióban (tehát az állam és a magánszféra közös finanszírozásával) épülő autópályának legkésőbb 2016-ra el kell készülnie.