Megkezdődött a Boszniát elkerülő horvát híd építése

Nehéz és feszültségekkel teli négy éves munkának kezdett neki a horvát közlekedési minisztérium. A miniszter pénteken meglátogatta a Pelješac-híd tervezett helyszínét és kijelentette, hogy megkezdődtek az előkészületi munkálatok.

A horvátok, bár jó kapcsolatokat ápolnak a bosnyákokkal, szeretnék saját kezükbe venni a sorsukat és kikerülni a bosnyák fennhatóság alá eső területeket az Adria mentén. A délszláv háborút lezáró rendezési terv szerint a bosnyákok egy rövid szakaszon tengeri kijárathoz jutottak, pontosan a horvát tengerpart közepén, kettévágva Horvátország partszakaszát.

A horvátok régóta tervezik, hogy a bosnyák partszakasszal szembeni Peljesac félszigetére hidat építenek és így kikerülhetik a bosnyák szakaszt, amely igazából Neum városa és környéke. A grandiózus tervnek számos ellenzője akad, még horvát oldalon is.

A bosnyákok kezdettől fogva ellenzik a tervet. Arra hivatkoznak, hogy a híd teljesen elvágná Neum kikötőjét a hajóforgalomtól, mármint ha egyszer tényleg megépülne a beígért modern kikötő a bosnyák partszakaszon. Korábban a bosnyákok ragaszkodtak ahhoz, hogy a híd legalább 90-100 méterrel a vízszint felett épüljön meg, de ezt a horvátok nem tartották fontosnak.

A bosnyákok szerint a két ország tengeri határai sem rendezettek, ezért előbb abban kellene egyértelműen megegyezni. Persze, az is valószínű, ha ezzel lehetne késleltetni a híd megépítését, akkor a bosnyákok sosem egyeznének bele semmilyen kompromisszumba. A bosnyák kormány már bejelentette, hogy nemzetközi bíróságra viszi az ügyet, ha a horvátok megkezdik az építkezést.

Jelen helyzetben úgy tűnik, hogy a bosnyákok toborozhatják a jogászcsapatukat, hiszen a horvátok megkezdték az előkészítő munkálatokat. Horvát oldalon is vannak ellenzői a tervnek, főleg a természetvédők, akik szerint a híd megépítése komoly beavatkozás a környék tengerének élővilágába, mellesleg az építés költségei is igencsak megterheli majd a horvát államkasszát.

A tervezett költségek majdnem elérik a kétmilliárd kunát (kb. 64 milliárd forint). Bár nem szerencsés a tavaly átadott köröshegyi völgyhíddal összehasonlítani, hiszen eltérő műszaki körülményekről van szó, de nagyságrendileg hasonló építkezés vár a horvátokra. A tervezett híd 2404 méter hosszú lesz, és kétszer kétsávos út vezet majd keresztül 21 méter széles hídon. A vízszint felett 55 méterrel megépülő híd két pillére között a legnagyobb távolság 568 méter lesz, várhatóan ezen kell majd átférniük a hajóknak.

A tavaly átadott köröshegyi híd Közép-Európa leghosszabb völgyhídja. Magyarország legnagyobb hídja 1872 m hosszú, legmagasabb pontja a terepszinttől 88 méter, szélessége 23 méter. A híd 16 pillére közül a legmagasabb 79,70 méter, és a pillérek közti legnagyobb távolság 120 méter. Az építkezés 73 milliárd forintba került.

A híd távolabbi sorsa még egyelőre bizonytalan. Az intenzív horvát autópálya-építés során nem véletlenül maradt ez a szakasz a végére, hiszen még most sem lehet tudni, hogy tényleg itt halad-e keresztül a Zágrábból Dubrovnikba tartó A1-es autópálya, vagy a horvátok mégis megépítik a bosnyák területeken keresztül. Mindenesetre a híd állni fog négy éven belül.

A határidőket a tavaly októberben megkötött szerződés rögzíti. Az idén az előkészületi munkák kezdődnek meg mindkét oldalon, és az első pillért jövő tavasszal teszik a helyére tengerben.