Horvátország megkapja a pénzt a Pelješac-híd építésére

Horvátország
Typography

Lassan 10 éve téma a Boszniát kikerülő horvát híd megépítésének kérdése. Ezen a héten végre eldőlt a legfontosabb kérdés: lesz pénz a híd megépítésére.


A délszláv háború utáni területrendezés egyik rendelkezése, hogy Bosznia is tengeri kijáratot kapott, azzal a következménnyel, hogy a tengerpartig nyúló terület kettévágja Horvátországot az északi és a déli rész között. A turistáknak gyakorlatban azt jelenti, hogy pl. Splitből Dubrovnikba utazva Neumnál be kell lépni Boszniába, és utána újra átlépni Horvátországba. A "határátkelés" "viszonylag" gyors, mondjuk egy főszezoni horvát-szlovén átkeléshez képest.

Természetesen Horvátországnak nem tetszik, hogy területét kettévágták és egy másik állam "akaratán" múlik az összeköttetés. Közel 10 éve fogtak neki egy ambiciózus terv megvalósításának. A horvát szárazföld közelébe nyúló szintén Horvátországhoz tartozó Pelješac-félsziget közti rövid tengeri szakaszra hidat építenek és így végig horvát területen haladna a forgalom.

Az új híd tervezett nyomvonala

Ebben a témában már számos cikket írtunk korábban.

A régóta húzódó projekt tegnap új lendületet kapott. Az Európai Unió és Horvátország aláírta a szerződést, amelynek értelmében, az Unió a hídépítés költségének 85%-át kifizeti. A 2,4 kilométer hosszú híd megépítése a tervek szerint 430 millió euróba (kb. 133 milliárd forint) kerül majd. Ebben az összegben nemcsak a híd, hanem az hídhoz vezető hiányzó országutak megépítése, és a meglévő utak felújítása is beletartozik.

Érdekesség, hogy a Trogir-Ciovo híd költségeinek 85%-át is az Unió fizette, de a horvátoknak nem sikerült időben megépíteniük. Számos a határidő-módosítás után jelenleg kivitelezőt keresnek, aki folytatná a munkálatokat.

A Pelješac-híd befejezésének mostani határideje 2021-2022. Ősszel kiválasztják a kivitelezőt a pályázat második körében megmaradt 8 jelentkezőből és utána csak remélhetjük, hogy 2022-tól már Dél-Horvátországot is horvát utakon keresztül lehet megközelíteni.